Najpierw musisz dokładnie śledzić konkurencję na rynku oraz swoje możliwości finansowe. Przykładowo, jeśli masz dużą konkurencję w swoim mieście, będziesz potrzebować doskonałej lokalizacji i atrakcyjnej, wyróżniającej się odzieży, aby przyciągnąć uwagę klientów. Ile kosztuje otwarcie sklepu odzieżowego? Przeczytaj dalej!
Sklep odzieżowy – porady dla początkujących
Nie ma uniwersalnych zasad dotyczących zakładania własnej firmy w każdej branży. Istnieje jednak kilka kluczowych działań, które warto podjąć przed otwarciem. Jeśli planujesz założyć sklep internetowy, dowiedz się, jak to zrobić, czytając artykuł o firmie Roco – Fashion, polskim producencie odzieży damskiej.
Podstawowe czynności do wykonania przed otwarciem butiku odzieżowego:
- Dokładnie przeanalizuj konkurencję i zapoznaj się z konkurentami,
- Przygotuj biznesplan oparty na Modelu Biznesowym Canvas – prosty plan, który pomoże ci spojrzeć na swoje przedsięwzięcie w szerszej perspektywie,
- Określ koszty początkowe i miesięczne po uruchomieniu, aby określić minimalną sprzedaż, marżę i zysk potrzebny do pokrycia kosztów,
- Wynajmij lokal w dobrej lokalizacji, ogranicz zapasy lub zrezygnuj z magazynu w przypadku współpracy z efektywnymi dostawcami odzieży, a także opracuj finansowanie dla swojego biznesu,
- Załóż profile firmowe w mediach społecznościowych, które pomogą znaleźć twój sklep i nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami,
- Zdobądź wymagane zezwolenia sanepidu, ZAiKS, PIH, GIOŚ i inne.
Zasady biznesplanowania dla sklepów modowych
Ważnym narzędziem przy planowaniu otwarcia butiku odzieżowego jest Business Model Canvas (BMC) – Model Biznesowy w postaci kanwy. Składa się on z dziewięciu kluczowych bloków:
- Segmenty klientów: Zdefiniuj grupy docelowe klientów uwzględniając ich preferencje i potrzeby,
- Propozycja wartości: Określ korzyści, jakie dostarczysz klientom oraz to, co wyróżni cię na tle konkurencji,
- Kanały dystrybucji: Określ, w jaki sposób będziesz prowadzić sprzedaż – sklep stacjonarny, internetowy, platformy e-commerce,
- Relacje z klientami: Opisz rodzaje relacji z klientami, np. obsługa klienta, media społecznościowe, programy lojalnościowe,
- Źródła przychodów: Wskaż, skąd będą pochodziły twoje dochody, np. marża, zysk ze sprzedaży produktów, dodatkowe usługi,
- Kluczowe zasoby: Wymień główne zasoby potrzebne do prowadzenia sklepu, np. lokal, personel, marka, system sprzedaży,
- Kluczowe działania: Określ główne czynności niezbędne do osiągnięcia sukcesu, np. zarządzanie zapasami, marketing,
- Partnerzy kluczowi: Wymień zewnętrzne firmy, z którymi zamierzasz współpracować, np. producenci, dostawcy,
- Struktura kosztów: Opisz wszystkie koszty związane z prowadzeniem sklepu, np. wynajem, zatrudnienie, marketing, opłaty licencyjne.
Wykorzystanie Business Model Canvas pozwoli ci skonkretyzować kluczowe aspekty prowadzenia sklepu odzieżowego, lepiej zrozumieć swój biznes, identyfikować możliwości oraz podejmować trafne decyzje w trakcie rozwoju firmy.